Op de Muggenberg staan maar liefst twee van de 100 Vedett fietsen. Maar wat is nu precies het verhaal achter die ‘kekke biertrappers’?
Voor degenen die in de kroeg ‘de Koers hard maken’ en ‘de sprint aantrekken’ hebben VANMOOF en Vedett letterlijk de ultieme caféracer ontworpen. Terwijl heel België vol hing met affiches en er massaal Vedett biertjes werden verkocht, stonden, hingen of zweefden deze spetterende branded VANMOOFs in de mooiste en hipste cafés van België. Want zeg nou zelf: deze caféracers staan toch perfect in de klassieke fietsenrekken? Vedett en VANMOOF zijn de samenwerking aangegaan om op een ludieke, originele maar bovenal ‘blijvende’ manier de zichtbaarheid van Vedett in haar meest waarde toevoegde cafés te versterken.
Wie één van de honderd VANMOOF Vedett caféracers wilde winnen moest Vedett drinken. Als je Freddy Maertens tegenkwam op het etiket moest je een foto ter bewijs opsturen om de trotse eigenaar van zo’n bierfiets te worden.
“Dit is de ideale fiets voor de moderne cafébezoeker”, zei Niels Bark, marketing manager bij VANMOOF. De samenwerking met typograaf Denis Meyers zorgde voor een typische Vedett-touch.
Denis heeft gewerkt aan meerdere opdrachten en verschillende projecten voor VANMOOF. Hij is een kunstenaar die zijn eigen stijl heeft gecreëerd. Het heeft geen zin om een etiket op hem te zetten.
Typograaf, graffitikunstenaar, tagger, illustrator, schilder… hij is dat allemaal en nog veel meer.
Hij heeft werk gedaan voor Natan, JC Decaux, Duvel Moortgat, Lee. Met doeken variërend van stickers, tot muren, over brillen, fietsframes, auto’s en zelfs naakte lichamen. Denis kan het allemaal.
Het begon allemaal met het maken van een ‘over – the – top’ prototype om Duvel Moortgat te overtuigen tot deze activatie.
Voor marketeer Wesley Loeman was het een van die mijlpaalmomenten waarop de creativiteit van het netwerken begint. Door zijn netwerk effectief te gebruiken, kwam hij tot een uniek (PU-gecoat) frame, handgeschilderd logo van Denis Meyers (hij weer 🙂 ) en een op maat gemaakte VEDETT-krat met scheurvellen. Voordat we het prototype leverden, hadden we ook een fotoshoot waarbij we de fiets in een VEDETT-omgeving plaatsten.
Natuurlijk is er altijd het aspect van geluk… want blijkbaar toen de fiets aankwam op het Duvel HQ, liep de CEO langs en was meteen enthousiast. Uiteindelijk werd een deal gesloten voor 100 op maat gemaakte fietsen (een geregistreerde serie van 1 tot 100).
Alleen in onze stoutste dromen verwachtten we dat Duvel Moortgat voor het ‘full option’ model zou gaan, dus dit betekende niet alleen het ontwerpen van een merkactivatiecampagne, maar ook ervoor zorgen dat alle operaties soepel verliepen.
Demonteren van de standaard fietsen – transport van A’dam naar de PU coater – coating van 100 frames – Denis Meyers zijn eerste logo-schilderij laten digitaliseren – afdrukken van hoogwaardige decalls (de waren lasergesneden) – decalls aanbrengen en Denis elk frame laten ondertekenen en nummeren – de frames naar onze tijdelijke assemblagehal brengen
Een reeks VEDETT-flessen zou de afbeelding van Freddy Maertens erop hebben. Wanneer iemand zo’n fles had, moesten ze een speciaal gemaakte webpagina bezoeken en zich registreren. Uiteindelijk zouden 100 winnaars worden gekozen en hun eigen VEDETT VANMOOF ontvangen. Prijswinnaars ontvingen hun fiets op een speciaal evenement in ‘t Kuipke in Gent.